Invento

Innowacja zapisana w DNA

Historia wdrażania i wykorzystania Microsoft Dynamics NAV w firmie Invento. Na pytania JCommerce odpowiada Marcin Hołubiec, Wiceprezes Zarządu.


Firma Invento to wywodzący się z Polski producent innowacyjnego opakowania – transparentnej puszki PET, która jest kompatybilna z liniami rozlewniczymi, obsługującymi puszki aluminiowe. Głównym elementem wyróżniającym firmę wśród konkurencji jest możliwość projektowania nowych, spersonalizowanych kształtów i pojemności według unikatowych wymagań klientów. Transparentna puszka PET to podręcznikowy przykład myślenia "outside the box". Jak powstają takie pomysły? Jak zrodził się ten konkretny pomysł?

Pomysł został opracowany przez czterech polskich naukowców z Politechniki Gdańskiej. Pierwsze próby stworzenia puszki PET były podejmowane już w latach osiemdziesiątych w USA. Próby te, trwające jeszcze w latach dziewięćdziesiątych, zakończyły się niepowodzeniem. Były to jednak projekty bazujące na preformie od plastikowej butelki. Gdańscy naukowcy zaś wynaleźli sposób, jak od razu wytworzyć puszkę ze specjalnie stworzonej preformy.

Innowacyjność Invento ma więc zapisane w DNA. Czy przejawia się to także w sposobie zarządzania firmą?

Firma jest cały czas w fazie rozwojowej i aktywnie poszukuje nowych zastosowań i nowych rynków dla swoich produktów. Jako startup ewoluuje cały czas. Ciągła zmiana wymusza zaś dopracowywanie modelu biznesowego oraz poszukiwania swojego miejsca na rynku opakowań, który jest rynkiem konserwatywnym, ze względu na bezpieczeństwo żywności, ale jednocześnie ciągle poszukującym innowacji. Aby zaistnieć, firma musi reagować bardzo szybko, stąd między innymi często zmieniająca się struktura organizacyjna, role i zespoły.

Dwie fabryki, w dwóch krajach na dwóch kontynentach, to musi być skomplikowane wyzwanie logistyczne. Jak Państwu udało się wdrożyć symultanicznie na dwóch kontynentach jedno narzędzie informatyczne? Jak przebiegało to wdrożenie?

System MS Dynamics NAV miał zostać wdrożony od stycznia 2016, a stan przygotowań do wdrożenia systemu w Polsce i USA jeszcze w grudniu 2015 był w fazie początkowej. Krótka analiza przedwdrożeniowa wykonana latem 2015 roku była niewystarczająca. Wydawało się początkowo, że termin wdrożenia jest całkowicie nierealny. Pomimo tego, dzięki tytanicznej pracy, ogromnemu zaangażowaniu "mikroskopijnego" zespołu i zastosowaniu podejścia agile’owego, udało się tak podzielić ten krótki okres na etapy, że ostatecznie udało się dokonać niemożliwego. System ERP wystartował od stycznia i chociaż nie wszystkie funkcjonalności zostały uruchomione, umożliwił rozpoczęcie bieżącej pracy. Później uzupełniliśmy brakujące dane i dokumenty oraz mniej krytyczne funkcjonalności. Przy zastosowaniu podobnego podejścia w USA, system został wdrożony od 01.04.2016. Warto jeszcze dodać, że podczas wdrożenia w USA musieliśmy się jeszcze nauczyć amerykańskiej rachunkowości i podatków – i dostosować system w tym zakresie.

Do dziś żartujemy, że w sumie nie wiadomo, jak to się w ogóle udało!

Współpraca z firmą JCommerce przebiegała bardzo dobrze, a dodatkowo należy pod uwagę wziąć fakt, że w USA jest przesuniecie czasu o ok. 7 godzin, więc często wsparcie konsultantów JCommerce jest potrzebne w godzinach nocnych czasu polskiego, a komunikacja odbywa się zarówno w języku polskim, jak i angielskim.

Dowiedz się więcej o wdrożeniu more_horiz

Z jakich systemów IT Państwo aktualnie korzystają w Invento?

Naszym głównym systemem jest właśnie MS Dynamics NAV. Mamy też narzędzia backoffice’owe jak MS Exchange, system przechowywania danych w chmurze, oprogramowanie logistyczne BarTender, program kadrowo-płacowy Optima. Jesteśmy w trakcie wdrożenia systemu Microsoft Dynamics CRM.

Do planowania zasobów przedsiębiorstwa wybrali Państwo MS Dynamics NAV. Co zadecydowało o wyborze tego rozwiązania?

Proces wyboru w głównej mierze polegał na tym, aby wybrać takie oprogramowanie, które będzie w stanie wesprzeć pracę spółki niemal w 100%. Dodatkowym kryterium był interface, który umożliwiałby bezproblemowe użytkowanie także w innych krajach i w innych językach. Dzięki temu procesy biznesowe w całej grupie zostały w bardzo dużym stopniu ustandaryzowane.

Od czasu uruchomienia systemu minął już rok, teraz są Państwo w fazie jego rozwoju. Co zmieniło się w tym czasie w sposobie funkcjonowania firmy?

Podczas wdrażania systemu produkcja w fabryce w Gardnie dopiero się rozpoczynała. Był to również początek sprzedaży na skalę komercyjną. Cały czas są jakieś zmiany w systemie i udoskonalenia, ale trzon systemu działa niezmiennie. W 2015 roku sprzedaż spółki wyniosła poniżej 1 mln zł. Obecnie sprzedaż firmy liczona jest w milionach złotych zarówno w Polsce, jak i w USA. Zwiększyło się też zatrudnienie do ponad 100 osób.

Chcieliśmy wybrać takie oprogramowanie, które będzie w stanie wesprzeć pracę spółki niemal w 100%. Dodatkowym kryterium był interface, który umożliwiałby bezproblemowe użytkowanie także w innych krajach i w innych językach.

Zapytaj o wdrożenie more_horiz

Są Państwo w stanie wskazać konkretne procesy, które uległy poprawie? Czy ustalili Państwo jakieś wskaźniki sukcesu tego wdrożenia?

Ze względu na problemy czasowe i zasobowe celem było po prostu uruchomienie systemu na czas i wsparcie procesów produkcyjnych oraz sprzedażowych. W ciągu roku 2016 po pierwsze zakończyliśmy podstawowe wdrożenie, po drugie nauczyliśmy się pracować w systemie i po trzecie skupiliśmy się na raportowaniu i dołożeniu kilku dodatkowych procesów okołoprodukcyjnych, jak np. zimny/gorący rozlew, szczegółowe rozliczanie produkcji i śledzenie partii wyrobu. Nie udało się jeszcze wdrożyć systemu CRM.

JCommerce był Państwa partnerem wdrożeniowym, a obecnie także rozbudowuje i wspiera obsługę systemu. Jak przebiega współpraca?

Współpraca z firmą JCommerce przebiegała bardzo dobrze, a dodatkowo należy pod uwagę wziąć fakt, że w USA jest przesuniecie czasu o ok 7 godzin, więc często wsparcie konsultantów JCommerce jest potrzebne w godzinach nocnych czasu polskiego, a komunikacja odbywa się zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Nikt z pracowników Invento w Polsce ani USA nie korzystał wcześniej z NAV, a należy wspomnieć, że obsługa systemu nie jest szczególnie prosta – w tym obszarze JCommerce wspierało nas również.

Czy mają Państwo jakieś plany w zakresie kolejnych wdrożeń lub wykorzystania nowych narzędzi informatycznych wspierających zarządzanie firmą?

Mamy trzy priorytety: wdrożyć CRM, opracować metodologię zbierania i analizowania danych produkcyjnych (pomiary jakościowe, wydajność, integracja danych z poszczególnych maszyn) w celach analizy statystycznej i połączenia z raportowaniem finansowym oraz wprowadzenie interface’ów do systemów bankowych.

Dziękuję serdecznie za rozmowę.

Dziękuję.

Odkryj nowe możliwości
z Microsoft Dynamics NAV

arrow_back Poprzedni
apps Zobacz pozostałe